آیا وصیت بر حقوق بازنشستگی صحیح می باشد؟

آیا وصیت بر حقوق بازنشستگی صحیح می باشد؟

🔹حقوق مستمری و بازنشستگی ، جزء ترکه متوفی محسوب نشده و طلبکاران متوفی و همسر ایشان بابت طلب حقی بر آن ندارند و به آنها تعلقی نخواهد گرفت زیرا این حقوق به طور مستقیم به مالکیت مستحقان در می آید.
در واقع این حقوق ، تابع قواعد ارث نمی باشد و با این اوصاف مالیات بر ارث به آنها تعلق نخواهد گرفت(بند۱ماده۲۴ قانون مالیات های مستقیم)
و در نتیجه فردنمیتواند در خصوص حقوق مستمری وبازنشستگی وصیتی نماید.

🔸به‌طور کلی، آنچه به عنوان طلب زمان حیات کارگر متوفی به ورثه‌اش تعلق می‌گیرد، جزءر ماترک او محسوب می‌شود، مانند طلب کارگر متوفی بابت پاداش آخر سال (عیدی) که جزء ماترک اوست و طبق مقررات ارث، باید به ورثه وی پرداخت شود.
.
🔹 طبق مقررات قانون کار، مطالبات کارگر بابت سنوات پایان خدمت، عیدی پرداخت‌ نشده و معادل ریالی مرخصی‌های استفاده‌نشده با فوت کارگر، باید به ورثه وی پرداخت شود.
.
🔸بنابراین مطالبات کارگر از کارفرما تا زمان فوت، از جمله حقوق مالی‌ای است که جزئی از ترکه حین فوت است و باید طبق مقررات مربوط به ارث، بین وراث تقسیم شود پس می توان درخصوص آن وصیت نمود(البته تا یک سوم آن مال)
اما آنچه بعد از فوت کارگر و به مناسبت فوت او طبق قانون درباره ورثه یا افراد تحت تکفل او برقرار می‌شود، از شمول مقررات ارث خارج است

🔹نکته مهم دیگر اینکه در صورتی که بیمه عمرمتوفی ، ذینفع معین داشته باشد (خواه ذینفع جزو ورثه باشد یا نباشد) وجه بیمه عمر متعلق به ذینفع ذکر شده می باشد و این مورد هم جزء ترکه محسوب نمی شود و در نتیجه به آن مالیات بر ارث هم تعلق نخواهد گرفت و بابت بدهی متوفی ، قابل توقیف نمی باشد. (نظریه مشورتی شماره ۷/۹۳/۸۸۸ مورخه ۹۳/۴/۱۷ اداره حقوقی قوه قضاییه)

🔸امکان توقیف پاداش بازنشستگی نیز مطابق ماده ۹۶ قانون اجرای احکام مدنی وجود خواهد داشت.ومیتوان بابت مهریه با بدهی متوفی آنرا توقیف نمود
ولی همانطور که گفته شد از مستمری یا پاداش پایان سال (عیدی) یا طلبهای کارگر نمیتوان برای مهریه یابدهی برداشت نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *